Vår Båtklubb ligger i ett Naturreservat och vi har därför höga krav på ...

miljö och hållbarhet

För arbetet med Miljö och Hållbarhet så har Skälåkers Båtklubb en miljöplan, föreskrifter som medlemmarna måste följa samt rekommendationer

Föreskrifter

Medlem har skyldighet att följa dessa föreskrifter som går i kraft 2021-06-10

• Ta själv hand om det avfall som uppstår när du vinterförvarar/arbetar med din båt på land.
  • Lämna aldrig farligt avfall på klubbens område, utan ta med detta till återvinningscentralen och lämna in det som farligt avfall.

Uppställningsplats

För att kunna tvätta sin båt på land, behöver uppställningsplatsen täckas med en skyddande presenning.

Båtar med biocidfärger tvättas för hand med borste/svamp och FÅR INTE spolas av med högtryckstvätt. Presenning med färgrester lämnas till ÅVC som farligt avfall.

Båtar med sanerade båtbottnar med epoxi eller liknande, får tvättas med högtryck och behöver ingen skyddande presenning.

Hamnområdet

Vi uppmuntrar medlemmarna att sortera sitt avfall som uppkommer på båtarna, precis som vi gör hemma.

Återvinningsstation finns vid Gålökrysset där du enkelt kan lämna papper/plast/metall/glas/tidningar på vägen hem. Matavfall tar vi med hem och slänger hemma.

beach, cliff, bay

I skärgård eller till havs

Rekommenderas att följa lokala lagar och regler.

Njut av vår vackra och unika skärgård och bidra till att vi håller den fri från plast och skräp.

Respektera eldningsförbud och använd toaletter i land om du inte har det ombord.